zondag 15 november 2009

I am the Church - JDF 15-11-2009



Col. 1, 15-20
Als je de preek wilt horen klik dan hier
Voor de presentatie klik hier 

‘I am the Church’, als het daar over mij en jou gaat klinkt dat behoorlijk eigenwijs, toch? ‘Ik  ben de kerk.”Of gaat het daar eigenlijk helemaal niet om mij en jou?

Nou de mensen om me heen doen soms wel of ik de kerk ben! Ja, zeggen jullie, logisch. Je bent de dominee, dat is zo ongeveer hetzelfde als de kerk. Oké, mensen zien dominees wel eens als wandelende kerken, dat zal waar zijn. Maar ik werd al voor de kerk aangezien toen ik nog lang geen dominee was. Die keer is me wel bijgebleven. Zal ik dat eens vertellen?

Annet, toen nog mijn vriendin, en ik deden mee aan een groot evangelisatieproject in de stad Groningen. Er stonden in de zomer van 1985 op verschillende plaatsen in de stad zo’n 8 grote, witte, tenten. ‘Kom tot leven’ was ons thema. Die tenten werden die zomer voor een groot deel door jongeren gerund. Wij jongeren reden de hele stad door met het evangelie. Mooi maar ook moeilijk, dat hebben we vaak gemerkt.

Op een dag was ik aan folderen in een wijk vlak bij onze tent, toen mij een –in mijn ogen toen- wat oudere man aansprak. “Hoor jij ook bij die witte tent, hier verderop!”Ja, zei ik. Want dat was zo! Hij vertelde me, dat hij het een mooi gezicht vond al die jongeren die zo actief waren voor het evangelie. Bij hem in de kerk, kwamen die jongeren eigenlijk niet meer, dat vond hij jammer. Heel jammer! Nee een mooi gezicht, zei hij nog eens. Van welke kerk gaat jullie actie eigenlijk uit? Van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt, zei ik! Het gezicht van de man tegenover me betrok. Hij werd zichtbaar kwaad. Alsof ik hem met mijn antwoord een schop tegen zijn schenen gegeven had. De vrijgemaakte kerk, zei hij! De vrijgemaakte kerk!!. Ik deed een stap achteruit, want hij keek me steeds dreigender aan. En jullie evangeliseren. Weet je wat mijn vrijgemaakte buurman tegen me zei? Nou dat wist ik natuurlijk niet. Dat ik naar de hel ga omdat ik niet bij hem in de kerk zit.

Nou, dat had hij niet mogen zeggen, probeerde ik nog. Maar dat hielp niet meer. Boos liep de man bij mij vandaan.
Da’s ook wat, ik had die man nooit iets gedaan en toch was hij kwaad op me! Hij was kwaad op mijn kerk dus ook op mij. Ik kreeg de schuld van de kerk! En het gekke was dat hij weer kwaad was op mijn kerk, om zijn buurman. Maar dat was er maar eentje uit die kerk.
Hoe je soms in eentje voor de hele kerk aangezien wordt!

Heb jij ook wel eens de schuld van je kerk gehad? ||
Oh hoor je daarbij! Jullie mogen zeker helemaal niets!
Jij houdt zeker heel erg van orgel! Jullie zingen toch alleen maar…
Loop je wel eens te schamen? Mensen vinden van alles van je alleen maar omdat je bij die kerk hoort! Terwijl als het aan jou lag het misschien echt niet allemaal zo zou gaan als het nu gaat

Duidelijk is in ieder geval wel dat als mensen ‘kerk’ zeggen, dat ze daar lang niet altijd het gebouw mee bedoelen. Ook wel, maar dat is niet zo erg. Als ze je naar het gebouw vragen, proberen ze alleen maar uit te vinden bij welke mensen je hoort. Als jij dan zegt: ik hoor bij de JFC-kerk of ik hoor bij de praatkerk, dan weet iedereen dat je bij ons hoort. Het gebouw is alleen maar de verpakking van een groep mensen.
En die mensen zijn samen de kerk… jullie dus ook. En dus wordt je er ook op aangezien.
Dus ik moet eigenlijk niet zeggen: welkom in de kerk. Maar, welkom, kerk!

De Bijbel en de kerk
Toch wel een beetje vreemd hoor, dat ze jou dan voor de kerk aanzien, bedoel ik.
Vind je niet? Je bezoekt een kerk, of misschien wel: je zou het eigenlijk moeten doen. Maar dat is toch wel wat anders dan dat je de kerk bent?
Je valt toch niet samen met je kerk? Er gaan heel veel dingen niet zo, als jij dat zelf wilt. Hoezo ‘I am te Church’. De mensen mogen dan zo praten, maar daarom is het toch nog niet zo!

En toch, als je in de Bijbel leest hè, zie je dat God zelf ook zo tegen ons aankijkt. Misschien denk je wel: ‘hoe weet je nu hoe God tegen ons aankijkt?’Nou we hebben brieven van Hem, waarin je kunt lezen hoe Hij tegen zijn kerken aankijkt. Ja kerken, want er zijn meer brieven. We hebben zeven brieven van Jezus aan verschillende kerken. Die staan in het boek Openbaringen. En weet je wat opvalt? Hij spreekt iedereen in de kerk aan op wat sommigen doen. Da’s heel gewoon voor Hem. Ja maar, denk je dan, ik deed het toch niet? Ja maar zo ziet de Heer Jezus dat niet! Wat de één doet is ook de verantwoordelijkheid van de ander. Dus vraagt Hij jou: wat heb jij er aan gedaan. Zo is het in zijn kerk, daar ben je ook voor de ander verantwoordelijk.
Hij verwacht niet van ons dat ieder zijn eigen gang gaat. Als de Heer naar jou kijkt ziet Hij ook je gemeente in je.

Kritisch, maar ook waarderend. Die positieve kant is wel leuk. Maak ik ook wel eens mee! Zijn mensen heel blij met de gemeente, -ze hebben zoveel kaartje gestuurd- en dan bedanken ze mij er voor! Da’s weer de leuke kant van gemeente zijn. Zijn ze blij met de gemeente, dan zijn ze ook blij met jou.

Jezus en de kerk
Maar het gaat verder. Dat weten we ook uit de Bijbel. In de brief die Paulus aan de kerk van Kolosse schreef, een stadje ergens in Turkije 200 km van de kust. In die brief staat een heel oud gedicht over Jezus en de kerk.
Lezen…(Col. 1,15-20)

Er zit heel veel in dit gedicht, ik ga niet alles uitleggen.
Maar toch een paar belangrijke dingen.
We beginnen in het midden. Zie je wat er staat?

Hij is de belangrijkste, het Hoofd van het lichaam de kerk.
De kerk is niet alleen maar een groep mensen. De kerk is het lichaam van Jezus. Hij is het hoofd, zij is zijn lichaam.
Dus hebben we nu twee waarheden over de kerk:

1. mensen zijn samen de kerk
2. de kerk is Jezus’ lichaam
-> dus: wij zijn samen het lichaam van Christus, dat bij Hem hoort zoals een lichaam bij het Hoofd

Dat is wel een mooie gedachte. En het klinkt ook heel anders dan ik hoor bij de praatkerk. Wij horen dus samen allereerst bij de Heer Jezus, zoals een lichaam bij het hoofd hoort. Da’s close!
En dat is niet niks. Kijk eens naar de rest van dit gedicht.
In het eerste stuk van het gedicht kom je erachter dat in deze wereld alles om Jezus draait. Zouden wij niet zeggen, maar hier wordt gezegd dat dit wel zo is. Alles is niet alleen door Hem geschapen, maar ook voor Hem geschapen. Onze wereld is er dus voor Hem!

Dus de Sombreronevel, Grand Canyon, de Stille Oceaan, Afrika, en Amsterdam, New York, Berlijn en  Beijing, maar ook president Obama en president Nelson Mandela, jouw computer, je IPod en je mobiel,  Het hoort bij Jezus’ schepping en is bedoeld om voor Hem te gebruiken.
Niet iedereen doet dat, maar dat is wel de bedoeling

En Jezus, ik gebruik zijn naam met groot respect, Jezus is zoals God Zelf.
Hij is de Ikoon van God staat er letterlijk, en ik heb het maar laten staan.
Want dat kennen jullie van jullie computers een icon.
Als je naar Hem kijkt zie je God. We hebben geen echte foto van Hem maar wel een heel goed geschreven portret van Jezus in de Bijbel . Als je dat op je in laat werken leer je God beter kennen en snap je deze wereld die voor Jezus geschapen is en waarin jij leeft.
Ja maar er is nog al wat ellende in deze wereld! Ja daar gaat het laatste gedeelte van het gedicht over. Want Jezus, weer met respect gezegd- staat ook aan het begin van nieuwe vrede. God heeft zich door Hem met ons verzoend. Dat was wel nodig na al onze zonde. En dus kan het weer vrede worden op deze wereld.

Even samenvatten:
- We horen samen bij de kerk
- De kerk is het lichaam van Christus
- Dus wij horen samen bij Jezus
- Deze wereld is voor Jezus bedoeld

- Als je Hem kent snap je de wereld beter
- Jezus lijkt op God, als je Hem ontmoet leer je God kennen
- God maakt het via Jezus weer vrede op wereld.

Als jij bij Jezus hoort, hoor je samen met anderen bij zijn kerk, ben je zo dicht bij Jezus als een lichaam bij het hoofd, ben je ook dicht bij God de Vader, snap je de wereld waarin je leeft (want het is Jezus’ wereld), en ben je close met de man die het vrede gaat maken onze wereld.
Dat is wat! Je zou niet denken dat dit allemaal schuilgaat achter de JFC-kerk.
Er is nog één ding wat het gedicht betkent, maar daarover straks…

Jij en de kerk
Eerst even over jou en de kerk.
Misschien heb je niet zoveel beleving bij de kerk, bij onze kerk.
Je hoort wel bij Jezus, maar de kerk eigenlijk iets waar jij wel probeert bij te horen, maar het past je allemaal niet zo goed. Zoals een slecht zittende jas. Hij knelt en je krijgt er pukkels van in je nek. Want de kerk heeft allerlei gewoonten, waar je maar niet aan kunt wennen: de muziek, de dominee…, de preek, de mensen

Hé, je weet het nu, als je bij Jezus hoort, hoor je ook zijn kerk.
Dat gaan samen! Zoals een lichaam bij het hoofd.
Die twee kun je niet scheiden, dat weet je zelf ook wel. Da’s dodelijk
Die kerk van Jezus zie je in allerlei plaatsen zichtbaar worden, vaak veel meer dan één. En de mensen in die kerken hebben zo hun gewoonten, voor het één is meer te zeggen dan het andere. Maar het belangrijkste van die kerk zijn niet die gewoonten, maar dat is Jezus. Dat is je nu wel duidelijk. Om Hem hoor jij er ook bij.
En als jij andere gewoontes wil, zorg dat ze er komen. Dat is jouw taak in jouw kerk. Klop maar bij ons aan. Wij kunnen niet bedenken hoe jij het graag wilt. Dat moet jij doen.

Het is ook jouw kerk. Kom er maar mee, praat er over en werk eraan.
Samen met ons! En laten we samen zorgen dat het om Jezus blijft draaien in zijn kerk. I am the Church, dat gaat niet in de eerste plaats over ons
Die grote I dat is Jezus en kleine klik iiii-tjes dat zijn wij.
Samen zijn we kerk, als we het zo doen dan is het goed.

Met Jezus onderweg
Hé jij hoort ook bij die kerk
En dat betekent voor jou nog iets heel belangrijks
Want jij hoort bij die kerk, zoals je lijf bij je hoofd.
Weet je, dat betekent, dat je Heer méér van je wil dan dat je Hem bidt
of voor Hem zingt, of uit de Bijbel leest en regelmatig naar de kerk gaat
Als jij bij Jezus’ lichaam hoort dan betekent dit dat Hij jouw als zijn benen wil gebruiken, om daarheen te lopen waar Hij wil zijn. Naar de mensen die Hem nodig hebben. En om mensen te ondersteunen
Als jij bij Jezus’ lichaam hoort dan wil Hij jouw armen gebruiken om mensen te troosten die verdrietig zijn. En jouw handen om ze te groeten, een kop koffie te geven, ze te helpen, iets fijns voor ze toen.
Als jij bij Jezus’ lichaam hoort dan wil Hij jouw mond gebruiken om mensen te troosten en over Hem te vertellen.

De Heer Jezus is in zijn wereld aan het werk en Hij wil dat jij hem helpt
je broertjes en zusjes in de kerk, de mensen daarbuiten.
en reken maar: als je voor Jezus onderweg bent, gebeuren er bijzondere dingen.


M.I.S.S.I.O.N.A.I.R.E. dag 2009 from mark Luigjes on Vimeo.






I am the Church, zegt Jezus
en hij wil dat jij het ook bent. Als jij voor Jezus gaat,
kun jij ook zeggen, met een klein i-tje i dan, i am the Church.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten