zaterdag 4 december 2010

Geestelijk Fit! (3. Toets je denken) Rom 12/Mat.1

Waar denk je over na? Welk gedachtengoed heeft invloed op je? Volgens Paulus is dat belangrijk. Hij doet een dringende oproep goed doordacht te leven. Dat is niet een zaak van uiterste krachtinspanning, maar eerder van jet juiste kiezen. Niet wat je kunt bepaalt wie je bent, maar voor wie je kiest.

Wachten
Wat is nu het leukste van Sinterklaas?
Kado’s krijgen? Nou dat weet ik niet… want als straks alle kadootjes uitgepakt zijn, is het leukste alweer voorbij. De spanning is er af. Je went alweer een beetje aan je nieuwe kado’s.
Nu is misschien nog wel leuker dan straks. Nu, vóór Sinterklaas. Want nu weet je, straks krijg ik kado’s en dat is zo spannend, daar heb je zo’n zin in, je kunt er bijna niet op wachten. Je hoeft daar helemaal niets voor te doen.

Wat is nu het fijne van de Kersttijd? Weten dat de Heer Jezus komt! Dat betekent advent. De Heer Jezus komt! Daar kun je op wachten, net zoals op die kado’s. Daar hoef je niets voor te doen (2x). Meer nog Hij was hier ook al eens geweest, mensen hebben daar van alles over verteld. En die vertellingen hebben wij nog in een eigentijdse vertaling! In gewoon Nederlands. We kunnen het zo lezen! En Hij verandert alles!

O ja? Wat verandert dan? Ik kan me best voorstellen dat je denkt, alweer advent? Als je het al bewust wás: ‘o ja, ’t is advent.
Wat brengt advent –de komst van de Heer Jezus- je nu verder? Gewoon in je dagelijkse leven. Wat helpt het je dat je weet dat je Heer gekomen is en dat je kunt gaan wachten op zijn terugkomst? Is het meer dan een theorie? Is je gevoel werkelijk spontaan: af praat je gewoon anderen na: ’t is weer advent! Ja, fijn hè!
Maar als je zou moeten kiezen vandaag? Wat zou je kiezen Advent of Sinterklaas? Wat is nou de betekenis van de komst van Jezus voor je dagelijkse leven? Ik durf wel te beweren dat de komst van onze Heer Jezus pure genade is. Broers en zussen, dat is niet alleen mooie gedachte of een geloof dat je troost. Jezus’ komst is niet alleen theologie of kerkelijke leer. Jezus’komst betekent werkelijk zijn persoonlijke nabijheid. Dat is meer dan theologie. Hij is in onze wereld gekomen, zoals wij er in gekomen zijn. Geboren! Hij is niet alleen in andere werkelijkheid (de hemel), maar dichtbij ons op de aarde, in onze eigen werkelijkheid! Hier op onze aarde herinnert er nog van alles aan de tijd dat Hij er was! Mensen van toen konden op kraambezoek bij Maria en Jezus. Je kon bij Hem zitten, naar Hem kijken en Hem aanraken.

Meer nog, zodra Hij er toe in staat was, kon Hij bij jou zijn! Naar jou kijken en jou aanraken. Want Hij zoekt ons op.
Daar kun je op wachten! Niet alleen op later, straks als Hij terugkomt. Nu al. Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.' (Mat 28:1 NBV) zegt Hij tegen zijn discipelen. Hij is er hier ook nu nog bij!
De geboorte van onze Heer Jezus zegt heel veel. Niet alleen dat Hij ons wil redden, maar ook waarom Hij dat deed: omdat Hij bij ons wil zijn, ons aanraken en met ons leven! Ja, de komst van onze Heer Jezus is pure genade


Betekenis
Wat betekent de genade van Jezus’ komst en nabijheid voor je (geloofs)leven? Laat ik dat duidelijk proberen te maken aan de hand van het gedeelte dat we in Rom 12 gelezen hebben. Dat gaat over de zaken van ons hoofd: hoe je als christen je hersenen moet gebruiken. Dat valt in de vertaling niet zo op, maar dat is wel zo Paulus roept ons kort gezegd op: ons wijd je denken en dan je leven aan God, offer jezelf aan Hem (dat is offer je hele leven aan Hem)
Hij werkt ook uit wat dit betekent. Op een nieuwe manier gaan denken is niet alleen een paar nieuwe gedachten (inzichten) krijgen, zodat je hier en daar wat anders over denkt. Het is allemaal nieuwe gedachten krijgen omdat je anders hebt leren denken. Omdat je je hersenen anders bent gaan gebruiken en Hij zegt er bij dat je alleen door zo te gaan denken erachter kunt komen wat God van je wil, d.w.z. wat goed is, wat je bij je doel brengt, wat je compleet maakt.

Hij waarschuwt je ook wat je niet moet doen! Laat je niet in de vorm persen die deze tijd van je eist!
Want dat gebeurt hè. Dat zijn we ons niet altijd zo bewust, maar ’t is wel zo! De gewoonten van deze tijd oefenen druk op je uit! Ze zijn niet vrijblijvend! Je denkt misschien wel eens van wel, je denkt mischien dat ze je niet raken. Maar dat is niet zo. Ze duwen tegen je, ze dringen zich aan je op, dwingen je gedachten in een bepaalde richting, duwen je leven een bepaalde kant op. Verleiden je. Veranderen je van vorm. Ze willen je denken en dan je levensstijl wijzigen! Je staat voortdurend onder druk. Deze gewoonten persen je langzaam maar zeker in een bepaalde vorm: dit moet je kopen, dat zijn de kleren die kunnen, en dat muziek die hoort, dat moet je gelezen hebben, natuurlijk kijk je ook naar… en op internet doe je mee aan. En jij hebt natuurlijk ook een relatie zoals anderen dat hebben, en natuurlijk vier je feest zoals iedereen dat doet en wanneer iedereen dat doet. Jij wilt een carrière zoals de anderen, geld zoals iedereen, een auto zoals de anderen, seks zoals iedereen, een huis, een vakantie… want jij denkt net zo!
Net zoals een zware pers een stuk aluminium in een vaste vorm perst (een pan bijvoorbeeld), proberen de gedachten en gewoonten van deze tijd ons in een bepaalde vorm te persen.

En dan doet Paulus een appèl op ons. Laat je door de mode van deze tijd niet veranderen. Als je niet uitkijkt verandert die hoge druk je immers definitief van vorm, zodat je er hier en nu er helemaal bij hoort. Dat wel maar voor het Koninkrijk van God – de tijd die komt, raak je helemaal uit vorm. En ben je ongeschikt geworden. Voor het Koninkrijk van God dreig je verloren te gaan.
Geestelijk ongezond tot en met!

Nee, schrijft Paulus, offer je leven aan God! Dat is goed doordachte eredienst.
Nou, als je nog dacht dat eredienst voor God 1,5 tot 2,5 uur in de week is, dan weet je nu beter! En worship –daarmee kun je het woord hier vertalen- is niet alleen een manier van zingen, maar een manier van leven!

Genade
’t Is maar al te duidelijk waartoe Paulus ons oproept. Het is één van zijn vele oproepen. Je mag er blij mee zijn dat de Heer ons iemand heeft gegeven die ons op tijd waarschuwt voor een manier van denken en leven die ons misvormt.
Ja, dat mag dan zo zijn, ik vraag me af of we het zo beleven. Heel wat onder ons worden er volgens mij een beetje hopeloos van! Van die oproepen van Paulus en andere. Het zijn er irritant veel! Want het besef dat je wat moet doen, wil nog niet zeggen dat je ook weet hoe! En dat hoor ik dan om me heen. De laatste maand bijvoorbeeld: ‘o we moeten zoveel tegenwoordig!” Daar klinkt vermoeidheid in door, en verlegenheid, denk ik dan. Ik kan dit helemaal niet wat ik zou moeten doen. Ik zou niet weten hoe! Ik wordt er allen maar onrustig van. Ik heb er behoefte aan dat iemand me juist geruststelt, troost. Waar is de troost?

Dat kan ik me goed voorstellen. Want als we dit zelf zouden moeten opbrengen, dan kunnen we dit ook echt niet! Het is alsof je jezelf aan je haren probeert op te tillen! Het doet wel pijn maar je schiet er geen mm mee op.
Hier krijgt de genade van Jezus’ komst (advent) betekenis. || Er is één zinnetje waar je niet overheen moet lezen: Denk overeenkomstig het geloof. Dat is de maatstaf die God je heeft gegeven (3) (2x)

We kunnen dit niet allemaal zelf, maar we hoeven het ook allemaal niet zelf. God deelt geloof aan ons uit! Hij verandert onze harten. Ieder van ons krijgt een bepaalde hoeveelheid geloof en dan kun je ook anders denken.
Dat geloof, vertrouwen, mag je gewoon van Hem aannemen. En als je het toelaat in je leven –je hele leven- krijgt het invloed op je denken. Je geloof moet je niet apart houden in speciale uurtjes voor God, stille tijd en kerkdiensten. Maar dat vertrouwen in je Heer moet je in je hele leven opnemen, je denken en doen laten vormen door Hem.
Worship, je leven aan God offeren, is dus niet een kwestie van krachttraining om zo sterk te worden dat je geestelijk fit genoeg bent om anders te gaan leven. Maar een kwestie van kiezen: neem ik het geloof aan wat God me wil geven. En geef ik het een plaats in mijn leven? Gebruik ik het ook bij mijn keuzen? Laat ik het alle dagen van de week, bij al mijn denken en dan mijn doen, toe in mijn leven?

Niet wat je allemaal kunt, bepaalt wie je bent voor God, maar hoe je kiest||.
Voor Wie je kiest! Als je dat doet, ga je anders denken en anders leven. Met inzet van Gods kracht.
Heel praktisch betekent dit, dat je wat de Heer Jezus Christus je zegt, ja dat je alles waarmee Gods Geest de bijbelschrijver inspireerde, inzet in je denken over je dagelijkse leven (Bijbel). Ga in je dagelijkse leven het gesprek met je Heer aan –luister naar Hem en spreek met Hem- en leef zo allereerst met Hem. Laat Hem je denken inspireren! Vraag je af wat dat voor je leven betekent. Onderzoek wat God van je wil: het goede dat je compleet maakt.
Dat ga je je leven anders zien en anders beleven. Dan kom je in vorm voor het Koninkrijk. Toets je denken, over wie of wat denk je het meeste na?

Genade voor Jozef
Wil je weten hoe dat in de praktijk werkt? Luister dan eens naar de geschiedenis van Jozef: de stiefvader van onze Heer Jezus.
Jozef was geen benepen figuur. Volgens de gewoonte van zijn tijd, had hij méér dan gelijk. Ja, ook volgens de geboden van God. Hij legde ze niet bekrompen uit. Eerder het tegenovergestelde: hij wilde Maria niet schaden! Maar hij kon voor God niet verder met haar. Hij was zich er nog niet genoeg van bewust dat de tijden helemaal verandert. En dat er van Hem iets gevraagd wordt wat toen nog gewoon was.
Maar zolang hij zich dat niet bewust is. Zit hij in gewetensnood en weet hij niet beter dan de zwangere Maria weg te sturen. Hij kan niets anders bedenken.

Jozef komt er zelf niet uit. En dan komt de Here hem te hulp. Hij stuurt een boodschapper: Jozef het is goed, dit is een bijzonder kind. Verlosser van de zonden en de manier waarop ik bij jullie zal zijn. En zodra Jozef dat weet, kan hij het anders bedenken en zorgt hij voor zijn zwangere vrouw en zijn aanstaande kind. Wat God zegt verandert alles voor Hem. Hij heeft het niet zelf hoeven bedenken. God kwam naar Hem toe! Hij hoeft alleen maar te kiezen of hij deze engel, deze boodschapper, deze boodschap vertrouwt. Dan weet hij wat te doen en is hij nergens bang voor. Want de mensen zullen hem er toch wel vreemd op aangekeken hebben dat zijn aanstaande al voor het eigenlijke huwelijk zwanger was. Maar voor de rechtvaardige Jozef, telt vooral wat God denkt. Laat de mensen dan maar denken. Jozef steunt op de genade van God die hem in de engel met zijn boodschap te tegemoet kwam.

Genade voor ons
Broers en zussen, onze Heer heeft op onze aardbol gewoond.
Dat was zo bijzonder dat er tot op de dag van vandaag over gepraat wordt.
Via zijn apostelen spreekt Hij –nog- tegen de hele mensheid.
En Hij staat niet tegenover ons met een eis om te gehoorzamen.
Integendeel: Hij komt ons vol liefde tegemoet –nog steeds- in zijn Geest
Hij verloste ons van de schuld tegenover God, en bevrijdde ons van de banden aan het kwaad. En dat zegt Hij ons zodat wij andere gedachten krijgen over ons leven in deze wereld. Niet langer verloren, niet langer zonder hoop.
Hij geeft zijn door zijn Geest: raad (zijn Woord) en kracht. En op deze manier Hij vernieuwt ons hart, ons denken, onze wil en ons leven. Zo nodigt Hij ons uit voor een nieuw leven in zijn Koninkrijk, de komende eeuw. Want Hij gunt oms genadig een nieuw leven
Paulus herinnert daar alleen maar aan: als hij ons uitnodigt ons leven te offeren als een goed doordachte aanbidding van God. Hij nodigt ons anders te gaan denken en te ontdekken wat God wil en waarschuwt ons niet terug te vallen in de oude manier van denken. Die uitgaat van verlorenheid en hopeloosheid.
Een van de namaaktroost van spullen, amusement en zo
Hij nodigt ons uit zijn genade aan te nemen. We hoeven alleen maar te kiezen.
We hoeven het niet zelf te kunnen, maar moet het wel zelf aannemen:

méér niet, maar minder ook niet.
Vertrouwen wij onze Heer of niet. Geloven het niet of geloven we het wel.
Dat is keus: durf je op Gods kracht te leven.
Durf je zijn visie op het leven tot de jouw te maken en zo te gaan denken.
Durf je de genade voor jouw leven aan te nemen?
Hij wil je het graag geven, neem je het aan.

Broers en zussen, laten wij ons afvragen waar wij aan denken,

Nu God ons zo genadig is. Amen.

Liturgie voor de dienst

Ps 136 Psalmen voor Nu voorzingen



1. Adventskaars
2. Zingen: Zingend Gezegend 113, 1 en 2
...B 82 O, Heer mijn God
3. Stil gebed, Votum, Zegengroet
4. Zingen: Ps. 149, 1 en 2
5. Kinderdeel + zang: Samuël
Meriam Koster op het podium om te vertellen over haar ziekenzalving
Zingen: B 242 Ik neem even de tijd om naar u te luisteren
6. Gebed
Kinderen naar bijbelklas
7. Vermaning: Dubbelgebod + Rom 12, 1-5
8. Zingen: Gez. 66,1,2 en 6
9. Lezen: Mat 1, 18-25
10. Preek
11. Zingen: B 80 Mijn Jezus, mijn Redder
12. Gebed
13. Collecte + Redt een kind
Kinderen weer terug in de dienst
14. Zingen: B 133 Over al wat leeft
15. Zegen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten